Wystawa składa się z trzech podstawowych elementów: – dioram (pt. Satyry kolejowe) autorstwa ks. Janusza Grygiera z Mostówki, – obszernego kalendarium historycznego huty „Silesia” uzupełnionego o materiał kartograficzny i rysunki techniczne ze zbiorów Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, – a także z prezentacji części kolekcji historycznych zabawek ze zbiorów Fundacji Rodziny Sosenko z Krakowa. Inspiracja fragmentem wiersza Juliana Tuwima pt. Lokomotywa paradoksalnie łączy w jedno trzy rzeczywistości prezentowane na wystawie. Pierwsze skojarzenie prowadzi nas do parowozu – poruszającej się po szynach maszyny parowej na kołach. Jednakże przełomowe było samo wynalezienie maszyny parowej i jej powszechne wykorzystanie w przemyśle (od przełomu XVIII i XIX w.). To był zdecydowanie jeden z czynników rewolucjonizujących życie gospodarcze. Jak już zauważono, pod koniec XIX w. pojawiły się pomysły wykorzystania rozwiązań zastosowanych w udoskonalanych z biegiem czasu parowozach, w nowym środku komunikacji – niezależnym od szyn samochodzie. Rywalizacja między różnymi rodzajami energii zasilającej była dość długotrwała i, mimo licznych zalet silnika spalinowego, czy w kolejnictwie elektrycznego, parowozy były wykorzystywane przez wiele dziesięcioleci XX w. Z grona trzech branż prezentowanych na wystawie, których symbolem jest koło i ruch (nawet jeżeli ograniczony) to właśnie kolej przeszła największe przemiany w ciągu ostatnich lat. Ale to już temat na inną wystawę...
Kurator wystawy i autor scenariusza: Dawid KellerOprawa plastyczna, aranżacja: Katarzyna Jendrośka-GoikOrganizator wystawy: Muzeum w RybnikuPartner wystawy: Narodowe Archiwum CyfroweDo przygotowania wystawy wykorzystano eksponaty pochodzące od następujących osób i instytucji: ks. Janusz Grygier, Krzysztof Soida, Arkadiusz Palla i Wydawnictwo Eurosprinter, Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, Fundacja Zbiorów Rodziny Sosenków z Krakowa, Archiwum Państwowe w Katowicach