Dawid Keller, Muzeum w Rybniku
_____________
1 M. Żmudzińska-Nowak, Dom przedpogrzebowy na nowym cmentarzu żydowskim – gliwickie dzieło Maxa Fleischera na tle innych jego realizacji w Europie Środkowej, [w:] Żydzi Gliwiccy, Gliwice 2006, s.170, przypis 10.2 Trzeba w tym miejscu wyraźnie wskazać, że Rybnik od niemal 10 lat posiadał już wówczas tzw. nowy cmentarz, czyli obszar współczesnego cmentarza. Władzom miejskim zależało na tym aby zaprzestać pochówków na dotychczasowych miejscach (dotyczyło to wszystkich wspólnot religijnych w mieście). W tym samym czasie skierowano pismo do parafii ewangelickiej, a wcześniej zamknięto cmentarz katolicki (Archiwum Państwowe w Katowice, Urząd Wojewódzki Śląski w Katowicach (zespół nr 27), Wydział Administracyjny, sygn. 1999, s. 111; pismo lekarza powiatowego z 27 lutego 1927 r.).3 Archiwum Państwowe w Katowice, Urząd Wojewódzki Śląski w Katowicach (zespół nr 27), Wydział Administracyjny, sygn. 1998, s. 109-118, 127, 186; tamże, sygn. 1999, s. 89-93, 103-105, 111-126.4 J. Abrahamowicz, D. Keller, B. Kloch, Szkice z dziejów zieleni miejskiej w Rybniku, „Zeszyty Rybnickie 19”, Rybnik 2014, s. [48-49].5 K. Kingshill, On the Precipice of Prejudice and Persecution, Bloomington 2008, s. 10. Materiał wskazany przez Panią Małgorzatę Płoszaj.